Arbetsintervjufrågor

Här är 25 vanliga frågor vid en arbetsintervju, tillsammans med enkla, bra och professionella exempel på svar. Du kan ändra dem så de passar dig och din erfarenhet.

1. Kan du berätta lite om dig själv?

Bra svar:
”Jag är en noggrann och engagerad person som gillar att utvecklas. Jag har arbetat X år inom ___ och trivs bäst när jag får jobba strukturerat och samarbeta med andra.”


2. Varför söker du det här jobbet?

Bra svar:
”Jag tycker jobbet passar mina erfarenheter och intressen, och jag gillar företagets värderingar. Här tror jag att jag kan bidra och samtidigt utvecklas.”


3. Vad är dina styrkor?

Bra svar:
”Jag är organiserad, ansvarstagande och bra på att kommunicera. Jag ser till att saker blir gjorda och hjälper gärna andra.”


4. Vad är dina svagheter?

Bra svar:
”Jag kan ibland vara lite för noggrann, men jag jobbar på att prioritera bättre och lägga tid där den behövs mest.”


5. Hur hanterar du stress?

Bra svar:
”Jag planerar, prioriterar och tar en sak i taget. Om det blir mycket pratar jag med teamet för att hitta smartare lösningar.”


6. Varför ska vi anställa dig?

Bra svar:
”Ni får någon som är trygg i arbetsuppgifterna, lär sig snabbt och är pålitlig. Jag levererar bra resultat och är lätt att samarbeta med.”


7. Vad motiverar dig?

Bra svar:
”Att se resultat, att känna att jag bidrar och att få lära mig nya saker.”


8. Hur fungerar du i team?

Bra svar:
”Jag är lyhörd, hjälper gärna till och vill att alla ska lyckas. Jag trivs bäst när vi samarbetar mot ett gemensamt mål.”


9. Hur arbetar du när du jobbar självständigt?

Bra svar:
”Jag strukturerar mina uppgifter, sätter delmål och följer upp. Jag ber om hjälp om något oklart uppstår.”


10. Hur hanterar du konflikter?

Bra svar:
”Jag försöker vara lugn och lyssna på båda sidor. Sedan hittar vi en lösning som fungerar för alla.”


11. Kan du ge ett exempel på när du löste ett problem?

Bra svar:
”På mitt förra jobb uppstod ___ och jag tog initiativ till ___ vilket gjorde att vi kunde lösa det snabbt.”


12. Vad gillar du minst med tidigare jobb?

Bra svar:
”Det fanns ibland brist på struktur, vilket gjorde det svårt att planera. Jag försökte lösa det genom att ta fram bättre rutiner.”


13. Vad gillar du mest med tidigare jobb?

Bra svar:
”Samarbetet med kollegorna och möjligheten att utveckla nya arbetssätt.”


arbetsintervju
Förbered dig för din arbetsintervju så har du större chans att lyckas!

14. Hur skulle dina kollegor beskriva dig?

Bra svar:
”Som hjälpsam, pålitlig och någon som bidrar med bra energi.”


15. Var ser du dig själv om fem år?

Bra svar:
”Jag hoppas vara kvar i branschen, med större ansvar och fördjupad kunskap. Jag vill fortsätta utvecklas hos er.”


16. Vad gör du om du inte vet hur du ska lösa en uppgift?

Bra svar:
”Jag försöker först hitta information själv. Om jag fortfarande är osäker frågar jag en kollega för att göra rätt från början.”


17. Hur prioriterar du dina arbetsuppgifter?

Bra svar:
”Jag börjar med det som är mest brådskande och viktigt. Jag delar upp större uppgifter i mindre steg för att hålla koll.”


18. Beskriv en situation där du arbetade under tidspress.

Bra svar:
”När vi hade en kort deadline planerade jag om arbetet, fokuserade på kärnuppgifterna och levererade i tid.”


19. Vad gör du om du inte håller med din chef?

Bra svar:
”Jag framför min åsikt på ett respektfullt sätt och lyssnar på chefens resonemang. Tillsammans hittar vi en lösning.”


20. Vilken typ av arbetsmiljö trivs du i?

Bra svar:
”En miljö med tydliga mål, bra kommunikation och där man stöttar varandra.”


21. Har du frågor till oss?

Bra svar:
”Ja, jag är nyfiken på hur en vanlig arbetsdag ser ut och hur ni beskriver kulturen på arbetsplatsen.”


22. Hur hanterar du misstag?

Bra svar:
”Jag erkänner misstag direkt, rättar dem och lär mig för att undvika att det händer igen.”


23. Hur håller du dig organiserad?

Bra svar:
”Jag använder checklistor, kalender och tydliga rutiner för att ha kontroll på uppgifterna.”


24. Vad har du lärt dig från ett jobb du haft tidigare?

Bra svar:
”Jag har lärt mig att kommunikation och planering är avgörande för att allt ska flyta på.”


25. När kan du börja?

Bra svar:
”Jag kan börja så snart som möjligt, men behöver ta hänsyn till min uppsägningstid.”


Sedan finns det förstås en del saker som är bra att hålla i minnet före, under och efter din arbetsintervju. Nedan följer en liten minneslista för detta.

Före din arbetsintervju:

Läs på om företaget, t ex via hemsida, sociala medier eller nyheter. Det visar på seriositet att du är intresserad av din eventuellt blivande arbetsplats.

Gå igenom själva annonsen och plocka ut vilka olika kompetenser som man efterfrågar. Det kan också vara bra att förbereda situationer i arbetslivet där du har använt dessa.

Förbered gärna några egna frågor om tjänsten/företaget. Det visar på engagemang.

Planera hur du ska ta dig till själva platsen för din arbetsintervju. Du får naturligtvis inte komma för sent. Kontrollera även om företaget har några klädkoder som du bör förhålla dig till.

Under din arbetsintervju:

Var tydlig och strukturerad i dina svar.

Visa intresse genom att hålla ögonkontakt, lyssna aktivt och ställ gärna följdfrågor.

Försök inte spela någon person som du inte är, det brukar arbetsgivare genomskåda ganska omgående. Var ärligt i stället.

Om det dyker upp frågor som du inte kan svara på är det bättre att erkänna detta. Försök inte hitta på något i stunden då det sällan blir bra.

Efter din arbetsintervju:

Fråga hur processen ser ut nu och när du kan förvänta dig ett besked.

Skicka gärna ett kort tackmeddelande: Tacka för möjligheten och bekräfta ditt fortsatta intresse.